Webbansvariges roll och ansvar

Webbansvarig ser till att föreningens hemsida hålls aktuellt med en basinformation om föreningen och föreningens verksamhet.

Föreningens styrelse väljer en webbansvarig för sin förening. Webbansvarig ska delta i utbildning samt ha en löpande kontakt med styrelsen för att få information till hemsidan. Det rekommenderas att webbansvarig och styrelsen gör en gemensam genomgång av innehållet på hemsidan efter årsmötet samt inför varje termin om aktiviteter.

Uppgifter på hemsidan

Som webbansvarig ska man se till att föreningens hemsida hålls aktuellt med följande basinformation. Tänk på att lägga ut kort och koncis information.

  • Att ni är en patientförening där man är medlem
  • Kort presentation om föreningens aktiviteter.
  • Hålla ert kalendarium och information för aktiviteter uppdaterad
  • Egna föreningsnyheter
  • Uppgifter om hur ge gåvor, hur bli aktiv medlem osv. 
  • Hålla hemsidan uppdaterad och ta bort gamla uppgifter

Styrelsens ordförande ska meddela riksförbundet webbansvariges kontaktuppgifter genom mail till it@hjart-lung.se ifall någon avsäger sig sitt uppdrag så att inloggningar kan tas bort eller att nya ska skapas.

Utbildning

Varje webbansvarig får en utbildning digitalt av förbundskansliet samt möjlighet till viss support gällande webbverktyget om behov för detta skulle uppstå.

Handledning och tips och råd för webbansvarig

Här har vi samlat dokument som stöd i ditt arbete som webbansvarig

Att skriva för webben - Föreningsmaterial.pdf

Checklistor för redaktörer.pdf

Innan du börjar på jobba.pdf

Episerver manual 5.1.pdf

Webbfika

Under året kallas alla webbansvariga till ett digitalt webbfika. Där finns det möjlighet att ställa olika praktiska frågor om webbverktyget.

Frågor

För mer information kontakta IT.