Webbansvariges roll och ansvar
Webbansvarig ser till att föreningens hemsida hålls aktuellt med en basinformation om föreningen och föreningens verksamhet.
Föreningens styrelse väljer en webbansvarig för sin förening. Webbansvarig ska delta i utbildning samt ha en löpande kontakt med styrelsen för att få information till hemsidan. Det rekommenderas att webbansvarig och styrelsen gör en gemensam genomgång av innehållet på hemsidan efter årsmötet samt inför varje termin om aktiviteter.
Uppgifter på hemsidan
Som webbansvarig ska man se till att föreningens hemsida hålls aktuellt med följande basinformation. Tänk på att lägga ut kort och koncis information.
- Att ni är en patientförening där man är medlem
- Kort presentation om föreningens aktiviteter.
- Hålla ert kalendarium och information för aktiviteter uppdaterad
- Egna föreningsnyheter
- Uppgifter om hur ge gåvor, hur bli aktiv medlem osv.
- Hålla hemsidan uppdaterad och ta bort gamla uppgifter
Styrelsens ordförande ska meddela riksförbundet webbansvariges kontaktuppgifter genom mail till it@hjart-lung.se ifall någon avsäger sig sitt uppdrag så att inloggningar kan tas bort eller att nya ska skapas.
Utbildning
Varje webbansvarig får en utbildning digitalt av förbundskansliet samt möjlighet till viss support gällande webbverktyget om behov för detta skulle uppstå.
Handledning och tips och råd för webbansvarig
Här har vi samlat dokument som stöd i ditt arbete som webbansvarig
Att skriva för webben - Föreningsmaterial.pdf
Checklistor för redaktörer.pdf
Webbfika
Under året kallas alla webbansvariga till ett digitalt webbfika. Där finns det möjlighet att ställa olika praktiska frågor om webbverktyget.
Frågor
För mer information kontakta IT.