Tyskland 2015

HjärtLungs resa till Tyskland-2015

Tidigt en söndagsmorgon i september 2015 samlades ett trettiotal medlemmar vid Medborgarhuset för avresa till Tyskland.

Första stoppet gjordes vid Vasatorps Golfrestaurang där vi åt en god lunch. Vidare genom Danmark och färjan till Rostock. Efter ett par timmars färd nådde vi vårt hotell Schloss Schorssow, vackert beläget vid en sjö.

Nästa dag reste vi till Meissen och åkte hiss upp till Albrechtsburg för lunch och beundring av utsikten. Efter detta besökte vi Meissen Porslinsfabrik och museum. Vi fick se olika moment av tillverkningen, bl.a målning och dekoration. Därefter incheckning på vårt hotell , vackert beläget vid Elbe.

Tredje dagen tillbringades i Dresden. Vi gjorde denna resa i samarbete med Skaraborgsresor / Vartoftabuss. Vi är mycket tacksamma för den rundtur de bjöd oss på. En 2-timmars rundtur med buss och därefter en promenad, med en mycket kunnig svensktalande lokalguide. Det uppskattades mycket. Efter lunch gick vi på egen hand, många passade på att bese Frauenkirche, som låg i ruiner efter kriget men som byggts upp på nytt.

Nästa dag åkte vi till Spreewald, ett unikt naturskyddsområde mellan Berlin och Dresden. Vi åkte stakbåt genom ett urskogsliknande landskap, med små åkrar, betesmark och grönsaksodlingar. Där serverades vi även lunch. Efter några timmars resa var vi åter vid vårt slottshotell i Schorssow.

Morgonen därpå startades hemresan. Ordföranden tackade Bengt Molin och Jan Renström som planerat resan. Jan gav oss också mycket historia och information om våra resmål under resans gång.