Det första steget är att prata med den behandlande läkaren eller verksamhetschefen om det är något som har gått snett. Om du känner att det inte fungerar kan du vända dig till Patientnämnden. Alla regioner har en sådan nämnd.
Patientnämnden
Patientnämnden är en fristående, opartisk instans dit du kostnadsfritt kan vända dig med frågor som rör all offentligt finansierad hälso- och sjukvård, tandvård samt handikapp- och habiliteringsverksamhet.
Kontakta Patientnämnden i din region (tidigare landsting). De kan till exempel hjälpa dig om du tvivlar på läkarens utlåtande och vill att en annan läkare ger ett utlåtande.
IVO - Anmäla vårdskada eller om du riskerat drabbats av vårdskada
Om du upplever att någon har drabbats av eller har riskerat att råka ut för en vårdskada, kan du tipsa IVO (Inspektionen för vård och omsorg) och lämna ett tips eller anmäla ett klagomål.
Second opinion
I vissa fall när det gäller en särskilt allvarlig sjukdom kan du få en så kallad second opinion, då man till exempel kan stå inför livsavgörande beslut om behandling när det inte finns en klar vägledning för behandlingen.
Det innebär att en annan specialistläkare gör ett utlåtande.
Möjligheten är lagstadgad sedan 1999.