
Dina rättigheter som patient enligt patientlagen
Att vara patient kan ibland kännas överväldigande. Det är mycket information att ta in, beslut att fatta och ibland långa väntetider. Men du har rättigheter som kan hjälpa dig att få den vård du behöver på dina villkor. Genom att känna till dina rättigheter kan du vara mer delaktig i din vård och känna dig trygg i de beslut som fattas.
Rätt till information – Du ska förstå din vård
Som patient har du rätt att få information om:
- Ditt hälsotillstånd och vad din diagnos innebär.
- Vilka undersökningar, behandlingar och vårdalternativ som finns.
- Möjliga risker och biverkningar av olika behandlingar.
- Hur du kan påverka din hälsa med till exempel kost och motion.
Läkaren eller vårdpersonalen ska förklara på ett sätt som du förstår. Känner du dig osäker? Be dem att förklara igen eller fråga om du kan få informationen skriftligt.
Rätt att vara delaktig i beslut om din vård
Du har rätt att vara med och fatta beslut om din behandling. Om det finns flera olika behandlingsalternativ, ska du få information om dessa så att du kan välja det som känns bäst för dig.
Om du känner dig osäker kan du alltid be om en ny medicinsk bedömning, en så kallad second opinion. Detta gäller särskilt om du har en allvarlig sjukdom och står inför viktiga behandlingsbeslut.
Rätt att tacka nej till behandling
Du kan alltid tacka nej till en undersökning eller behandling. Läkaren är skyldig att informera dig om vad ett sådant beslut kan innebära för din hälsa. Du kan också avbryta en pågående behandling om du ångrar dig.
Rätt att läsa din journal
All information om din vård dokumenteras i din journal. Du har rätt att:
- Läsa din journal när du vill.
- Begära en kopia av journalen.
- Be att felaktiga uppgifter rättas.
Du kan logga in på 1177.se med e-legitimation för att se din journal digitalt.
Rätt att välja vårdgivare och var du vill få vård
I Sverige har du rätt att välja vårdcentral och i vissa fall även specialistvård, oavsett var du bor. Du kan också söka vård i en annan region om du inte får den vård du behöver i din hemregion.
Vårdgarantin – Du ska få vård i tid
Vårdgarantin innebär att du inte ska behöva vänta orimligt länge på vård:
Samma dag: Du ska få kontakt med vården när du söker hjälp, till exempel via telefon eller digital vårdtjänst.
Inom tre dagar: Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan vårdpersonal.
Inom 90 dagar: Om du behöver träffa en specialist ska du få en tid inom tre månader.
Inom 90 dagar: Om en behandling eller operation behövs ska den påbörjas inom tre månader.
Om vården inte kan erbjuda dig hjälp i tid har du rätt att bli remitterad till en annan vårdgivare.
Rätt att anmäla om något går fel i vården
Om du upplever att du fått felaktig behandling eller bemötande har du flera alternativ:
Prata med vården: Börja med att ta upp dina synpunkter direkt med vårdpersonalen eller verksamhetschefen.
Kontakta Patientnämnden: Varje region har en patientnämnd där du kan få stöd och vägledning.
Anmäl till IVO: Om du misstänker en vårdskada kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Begär en ny medicinsk bedömning: Om du är osäker på om du fått rätt vård kan du be om en second opinion.
Rätt till tolk och anpassad kommunikation
Om du har svårt att förstå språket har du rätt att få en sjukvårdstolk. Det gäller även om du har en hörsel- eller synnedsättning och behöver anpassad information.
Sammanfattning
Som patient har du rätt att vara delaktig i din vård, få tydlig information och själv vara med och bestämma över de behandlingar du får. Ju mer du känner till om dina rättigheter, desto lättare blir det att få den vård som passar dig.
Tips!
- Förbered frågor innan ditt vårdbesök.
- Be om en second opinion vid osäkerhet.
- Läs din journal för att hålla koll på din vård.
- Kontakta Patientnämnden om du behöver stöd.
Genom att känna till dina rättigheter kan du påverka din vård och få den hjälp du behöver!
Ladda ner vår PDF om patientlagen här