Goda råd för oroliga tankar

icon april 30, 2020

Riksförbundet HjärtLung har tagit fram en kort film där du kan få goda råd om hur du kan må bra trots kriser. Medverkar i filmen gör psykolog Jesper Enander. Filmen är framtagen och finansierad av Riksförbundet HjärtLung.

Många av våra medlemmar har valt att isolera sig i hemmet, beställa mat på nätet eller få hjälp av grannen med inköp – ett liv som för många visar sig vara mycket ensamt.

Mitt i ensamheten oroas man över virusspridning och nyheterna på radio och TV består till stor del av diskussioner om covid-19 och antalet personer som gått bort på grund av sjukdomen. I dessa tider förmedlas inte så mycket positivt och med tiden ökar oron och risken finns att det går så långt att man utvecklar en depression.

När vet man att man inte längre ”bara” är orolig och nedstämd utan har utvecklat diagnosen depression? Kan man förebygga depression på något sätt?

Genom till exempel att hålla kontakten med vänner via telefon eller videosamtal kan man hålla humöret uppe. En annat viktig sak är att röra på sig. Antingen i hemmet eller utomhus om det är möjligt. Det viktiga är dock att hålla ordentligt avstånd till andra och gärna ta promenader där inga andra går. Men finns det mer att göra?

Riksförbundet HjärtLung har tagit fram en kort film där du kan få goda råd om hur du kan må bra trots kriser. Medverkar i filmen gör psykolog Jesper Enander. Filmen är framtagen och finansierad av Riksförbundet HjärtLung.

Kontakta 1177.se eller ring 1177 om du känner att du behöver tala med en psykolog. Möte med en psykolog kan ske via telefon eller videosamtal.

Goda råd för oroliga tankar

När vi utsätts för olika kriser som till exempel covid-19, orsakar det oro vilket kan leda till depression. Få goda råd om hur du kan må bra trots kriser.

När vi utsätts för olika kriser som till exempel covid-19, orsakar det oro vilket kan leda till depression. Få goda råd om hur du kan må bra trots kriser.