2022

Reportage från utflykter, resor mm 2022

Bussresa till Eksjö julmarknad, lördagen den 3 december

Bussresa Eksjö 4.jpg
Vi var 38 personer som åkte till Eksjö. Det blev en fika i Forserum på café Framme på ditvägen! Väl i Eksjö spred vi ut oss bland alla stånd som erbjöd ett stort utbud av varor. Det blev en värmande stund i kyrkan för en del där det bjöds på glögg och julspel. Alla var mycket nöjda med dagen.
Anna-Greta Viklund

Gun och Anna-Greta

Bussresa Eksjö 1.jpg         Bussresa Eksjö 3.jpg        Bussresa Eksjö 2.jpg

SPA-RESA till Pärnu Estland 10-18 september 2022

Än en gång var det dags för en SPA-resa med vår förening HjärtLung Borås-Ulricehamn. Resan gick till Pärnu i Estland, där vi har varit många gånger. Vi var 41 stycken medlemmar som åkte på resan.

Denna gång bodde vi på Hotell Viiking.

Resan började på morgonen den 10 augusti på Ribbingsgården. Där steg vi på bussen som skulle ta oss till Stockholm. Vår chaufför Niklas rattade bussen med bravur och som guide hade vi ”vår” omtyckta Malin. Hon har varit med oss flera gånger.

Vi gick på eftermiddagen ombord på en av de stora Silja Line båtarna, som efter en natts sömn tog oss till Helsingfors. På båten njöt vi av en mycket god buffé med lite gott i glasen. I Helsingfors fick vi byta båt för vidare färd till Tallinn. Men innan vi gick ombord på färjan fick vi en guidad tur (av en lokal guide) i Helsingfors. Detta blev mycket uppskattat.

image1hc3.png                         imaged0b2.png

Helsingfors domkyrka                Olympiastadium i Helsingfors

Efter rundturen smakade buffén på båten gott.

imagerccm.png  imagecb0p.png  image4t523.png

Här låter sig några av våra medlemmar sig väl smaka på bufféerna som bjöds.

Sedan väntade en bussresa från Tallinn till Pärnu. Här behövde inte Niklas knappast ratta någonting. Det var nästan raka vägen till vår vårt resmål,knappa två timmar tog det.

Väl framme till Hotell Viiking blev det till att raskt både äta och få en läkarkonsultation. När detta väl var klart så visste vi vad vi skulle göras resten av veckan.
Vi hade med andra ord fått våra behandlingsscheman.
Vad jag förstod så hade de flesta fått 20 minuters massage varje dag. Och det var väldigt duktiga massörer. Sedan varierade behandlingar högst avsevärt från person till person.
De flesta tyckte att behandlingarna höll hög klass.

Pärnu är kanske främst en sommarstad. Den är mycket vacker med många trähus som har målats i starka färger. Stora parker och en jättefin sandstrand. Men det finns dock även gamla hus som står och förfaller och minner om gamla tider.

imagex9ns.png    imageeg4xe.png       imageprisf.png

Vackra träbyggnader                                       Vår rosa kiosk utanför hotellet

imagea1kdk.png  imageiucvc.png
                                  Vackra utsirade dörrar                          Estonia Ship Memorial vid havet

När behandlingarna vara klara för dagen och middagen på kvällen inmundigad, så umgicks vi ofta antingen i baren eller kanske med kortspel.
Många hjärtliga skratt ekade hos våra härliga medlemmar.

På onsdagen ordnade Niklas och Malin en guidning i Pärnu med en lokal guide. Vi fick en inblick hur estländarna lever och har det ekonomiskt mm. Det blev en uppskattad eftermiddag med denna trevliga och bra guidade tur.

Torsdagskvällen var det dags för det traditionella samkvämet på dessa SPA-resor. De som hade alla rätt (och det var många) på det frågeformulär som vi fick på bussresan till Tallinn, fick vinster. Det bjöds på bubbel, vi hade lotterier mm.

Det blev en mycket trevlig vecka. Lite smolk i glädjebägaren var dock att det var en del som under veckan drabbades av Covid och inte kunde njuta av SPA-veckan fullt ut.

Vi vänder hemåt och ser fram emot nästa SPA-resa!

Nedtecknat av Lena Bengtsson

Korvgrillning i Varnum den 24 augusti
Vår första träff för hösten skedde i ett ljuvligt sensommarväder i Varnum.
Vi grillade korv, fikade, köpte lotter och inte minst njöt av gemanskapen, vacker utsikt och skön värme.

Korvgrillning Varnum 6 (2).jpg    Korvgrillning Varnum 5 (2).jpg          Korvgrillning Varnum 7.jpgKorvgrillning Varnum 15.jpg  Korvgrillning Varnum 2.jpg    Korvgrillning Varnum 10.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vattendagen 20 augusti 2022

Vattnfesten 2.jpg                                   Vattenfesten.jpg

Mona Holgersson, Stig Örnborg och Lena Bengtsson

Även i år deltog vår förening HjärtLung Borås-Ulricehamn på Vattenfesten.
Det var en härlig dag i solsken och många kom och besökte vårt tält. Där hade vi laddat upp med alla våra broschyrer om hjärta, kärl och KOL. Vårt fina Aktivitetsprogram för hösten delades ut till de som var intresserade utav vår förening. Stig och Mona visade på dockan hur man gör hjärt- och lungräddning. De som ville fick även själva prova på att göra kompressioner och inblåsningar.
Det var också många som var intresserade att bli medlemmar i vår förening.
En givande dag tyckte vi som deltog.

Lena Bengtson

Funktionärsresa den 4 juni till musikalen Såsom i himmeln

Såsom i himmelen.jpg

Hjärt-Lungföreningen, Borås-Ulricehamn har många medlemmar som arbetar med aktiviteter eller ingår i valberedning och styrelse. Som ett tack för ideellt arbete under det senaste året var 50 personer inbjudna till en resa med middag och musical i Göteborg. Vi åkte lördagen den 4 juni med buss till Göteborg. Det serverades en trerätters middag på Golden Days och sedan såg vi  den kända och så fantastiska föreställningen ”Såsom i himmelen”. Resan var mycket uppskattad av funktionärerna.
Föreningen har haft 222 sammankomster under våren med 2 320 deltagare.

Läsecirkelns bussresa till Blekinge i maj

Blekinge, vid bussen .jpg

Läsecirkeln har efter två års väntan äntligen kunnat åka på den efterlängtade resan till Blekinge, 16 – 18 maj, tre dagar med strålande sol.  25 personer checkade in på Karlshamns hotell efter att ha besökt IKEA-museet i Älmhult.

Blekinge porslinsmuseum.jpg  Blekinge bilmuseum.jpg

Nästa dag började med en fika i Ronneby Brunns trädgårdar.

Sedan roade vi oss med att gå på Bil-och Porslinsmuseum samt Marinmuseet i Karlskrona.

Blekinge ubåt Mona.jpg

Mona var en av dem som vågade sig in i den mäktiga U-båten och fick känna på instängdheten där.

En kväll samlades vi för gemenskap och prisutdelning från en frågetävling. På hemvägen besökte vi Teleborgs Slott och åt lunch. Guiden berättade om slottets historia men också om inspelningar från TV med Stjärnorna på slottet.

Blekinge Lennart.jpg

En mycket trevlig och uppskattad resa som Lennart lagt mycket energi och arbete på tillsammans med Johnny.

Anna-Greta Wiklund

Ästad Vingård onsdagen den 4 maj

En mycket uppskattad bussresa till Halland. Först stannade bussen till för fika på Öströö fårfarm.
Därefter gick färden vidare till Ästad Vingård. Sommelier Jakob tog oss med på vinfälten, berättade om processen med det egna vinet. Vi fick sedan smaka på tre glas vin, två vita och ett rött. De vita var från Ästad och det röda var från Italien. Därefter avnjöts en 3-rätters gårdsmeny. Vinerna var mycket goda och maten utsökt.
Som kuriosa kan nämnas att deras eget vin heter Pengakullen efter det att druvorna växer på det de kallar för Pengakullen.
25 personer var med på bussen och vår nye ordförande Björn med fru Gunilla anslöt till middagen.

Ästad vingård 4.jpg        Ästad vingård 5.jpg        Ästad vingård 6.jpg         Ästad vingård 3.jpg