Kampanjer och aktiviteter

Här kan ni få mer information och tips på hur ni skapar möten, aktiviteter, medlemsvärvar och är med i förbundets kampanjer som sker under året.

Marknadsför din verksamhet - få fler, aktivare och nöjdare medlemmar

Utåtriktade arrangemang ger uppmärksamhet åt föreningen och gör att fler ser att ni finns! Det finns flera temadagar under året som man som förening kan passa på och marknadsföra sig på.

Bra studieverksamhet gör föreningen spännande och attraktiv. Genom att ordna studiecirklar kan ni få fler intresserade och aktiva i föreningen.

Idag finns mycket engagemang via sociala medier. Om ni som förening är aktiva på Internet finns möjlighet att fånga upp den ”yngre generationen”.

Tips för att värva och ta hand om nya medlemmar

Hur ni ska nå nya medlemmar? Här ger vi tips och råd kring medlemsvärvning och medlemsvård. 

När ni är ute och pratar om HjärtLung har vi tagit fram en Power Point för er föreningar som ni fritt får använda som heter Värvningspresentation.

Tips och råd medlemsvärvning

Tips och råd ta hand om nya medlemmar

Tips och råd om medlemsmodellen - värvningsargument

Medlemsmodellen innehåller åtta steg som förbättrar er förmåga att värva, aktivera och behålla medlemmar. Använd gärna materialet på möten, utbildningar och temadagar. Syftet är att främja samtal om hur ni kan engagera fler i er förening. Denna bok går att arbeta med tillsammans med ABF som en studiecirkel. 

Organisationens kampanjer

Riksförbundet har 2 större kampanjer för organisationen under året. Samtliga föreningar är inbjudna att delta genom att de ordnar aktiviteter och möten i sin kommun. Riksförbundet stöttar upp med material och information.

Kampanjmaterial finns att beställa i webbshopen

Hjärtemånaden

Hjärtemånaden - Februari är månaden då vi uppmärksammar alla hjärtefrågor lite extra.

Lungmånaden

Lungmånaden - November är månaden då vi uppmärksammar alla lungfrågor lite extra.