2023

Reportage från utflykter, resor mm 2023

SPA-resan till Sopot i Polen lördagen den 9 september 2023

En otroligt varm dag bar det i väg på den årliga SPA-resan för Föreningen HjärtLung i Borås-Ulricehamn.

Medan vi väntade på vår buss och chaufför Niklas, som hade blivit något försenad, fick vi söka skydd i skuggan för den gassande solen. Men vad gör det. Alla var glada och förväntansfulla. Vi var 55 deltagare på resan. Många hade varit med flera gånger tidigare och för en del var det första gången. Alla med samma mål i sikte. En skön och avkopplande SPA-vecka i Polen. Till staden Sopot en känd bad- och kurort i norra Polen

Men ingen fara med att bussen var lite sen, vi kom ner till Karlskrona i tid. Och vi hann upp till våra hytter på Stena Line och båten Ebba innan det var dags för en välsmakande kvällsbuffé. Havet bjöd på en lugn färd mot Gdynia där vi var framme på morgonen. Inget shoppingcenter kunde vi besöka då det är söndagsstängt i Polen.  Eftersom guidningen i Gdynia och Gdansk blev inställd kom vi ganska tidigt till vårt hotell Sopotorium i Sopot. Efter lunchen fick vi besöka SPA-personal och redogöra för de krämpor vi har eller hade.
På kvällen fick vi sedan våra behandlingsscheman. Två kortare behandlingar per person ingick i resan.
Ville man ha fler och längre behandlingar fick man boka dessa själv och bekosta desamma.

I Sopot, Polens riviera, finns en underbar lång sandstrand, som vi kunde flanera utmed.
De första dagarna i Polen hade vi ett fantastiskt vackert och varmt väder.

Och ville man inte gå i den heta solen, så fanns en lång promenadväg strax intill stranden, som var lummig och härlig att gå på.
Intill gick en separat cykelbana för den som hade lust att hyra cykel. Vilket någon/några gjorde.

imagevtvdw.png    imagevnx1c.png

Inne i staden Sopot, ca 1,5 km från vårt hotell fanns mycket att titta på, bla den långa piren, som är byggd i trä. Europas längsta.

image8oish.png  image7qzie.png  image5f1kn.png

I vårt SPA-paket ingick förutom frukost även lunch och middag. Vid vackert väder kunde dessa intas på terrassen. Härligt!!

image0qsjf.png   imagedyks.png   imagesbipw.png

På torsdagskvällen hade vi ett litet samkväm. Efter den gemensamma middagen och en liten sittning i baren gick vi sedan ner till ett samlingsrum vid badet.

Där redogjorde vår ordförande Björn för vår lokalsituation på Ribbingsgården och med den tillhörande svåra ekonomiska situation som uppkommer om vi inte får uthyrt tillräckligt. Han och Anna-Greta önskade mer hjälp när vi hyr ut den stora lokalen, såsom duka, koka kaffe och diska mm. Därefter fick de som fyllt år under vår vistelse i Sopot varsin flaska vin.

Träffen avslutades med en gissningstävling om vilka städer som åsyftades. En trevlig med svår uppgift att lösa.

På hemresedagen fick vi en mycket trevlig och kunnig man från Stena Line, som guidade oss både i Gdynia och Gdansk.

Gdynia  är en relativt ung stad, knappt 100 år gammal. Den är en modern, rik och utvecklande hamnstad

Gdansk är en av de största och äldsta städerna i Polen. Vi tillbringade några timmar i stadens myllrande centrum. Allra först fick vi en kortare guidning i centrum av vår guide.

Vi besökte även Mariakyrkan, en katolsk kyrka från 1300-talet. Den är en av världens största tegelkyrkor och kan rymma upp till 25 000 personer.

Därefter åt vi på egen hand lunch i staden. Det fanns en otrolig mängd olika restauranger att välja på.

En liten shoppingtur hanns också med innan vi äntrade vår färja och återigen kunde njuta av en god buffé innan vi intog våra kojer.

Kl 08.00 morgonen därpå anlöpte båten Karlskrona och vi var tillbaka i Sverige igen.
Nöjda och belåtna efter en härlig vecka på Polens riviera med underbart väder, fint hotell, sköna behandlingar, härliga promenader, trevlig samvaro mm.

Avslutar mitt lilla reportage med denna fina bild tagen av vår SPA-resenär Inger Klasson en tidig morgon på stranden vid Sopot.

Lena Bengtsson

Bussresan "Slott och smaker" onsdagen den 24 maj

imagetj50q.png          image42d5n.png

Den sista resan för våren 2023 gick den 24 maj till olika platser i Västergötland.

Åter igen hade vi ett underbart resväder och det var många stopp denna dag.

På Falbygdens Osteria fikade vi och smakade på många olika sorters ostar och fick höra deras historia.

Vi gjorde ett besök i Sankt Olofs kyrka och fortsatte sedan till Herrljunga Cider för avsmakning av uppfriskande drycker. När det blev dags för lunch åkte vi till Bjertorps slott där vi serverades en tvårätters måltid i det eleganta herrgårdshotellet.

Kaffet drack vi ute på slotts-terrassen i gassande solsken. Flera ville gärna sitta kvar och njuta men bussen gick vidare till Qvänum Mat och Malt. I bryggeriet blev vi guidade och fick smaka fyra sorter av deras öl  och i bränneriet fick vi veta om deras snapstillverkning och smaka på denna starka dryck. Stämningen var hög och det hördes många glada skratt bland våra nöjda medlemmar. Vi kunde också handla en hel del i de olika butikerna, vilket alltid är populärt.

Anna-Greta Viklund

image1v44i.png     imagefysmi.png    imagewx7j.png

Några bilder från bussresan till Huskvarna museum lördagen den 22 april

image55kt.png    Huskvarna museum 6.jpg     image2k2i3.png

Vi hade en fantastiskt fin resa till Huskvarna. Vädret var soligt och varmt.

Stannade för fika i Strängsered och åkte sedan till Huskvarna museum. Mycket nostalgiska känslor hos många när vi såg de gamla föremålen. Bland annat ett kök från 70-talet där det mesta var orange (tapet, strykjärn, brödrost, kaffebryggare, lampor m.m.) Sedan fortsatte vi till Kroatorpet där vi åt en utsökt god lunch i vacker miljö med utsikt över Vättern. En lyckad resa. Väl hemma igen blev det många kramar och ett ”tack för att ni finns”! Bästa betyg för föreningen.

Anna-Greta

Huskvarna 4.jpg

Hela härliga gänget med Vättern och blå himmel som bakgrund