Motion

Anpassad motion

Vår anpassade motion har vi hos Malmö Kanotklubb

  

 Tid                    09:00                       10:00                       11:00

Måndag           Gympa                    Gympa                    Cirkelgympa
Tisdag              Cirkelgympa           Gympa                    Sittgympa
Torsdag           Gympa                    Gympa                    Gympa (ej golvgympa)
Fredag             Cirkelgympa           Cirkelgympa           Sittgympa

Kostnad: 450:- / termin betalas till föreningens bankgiro  340-2526

Ordinarie vårtermin varar till och med april.
Vi fortsätter gymnastiken under maj för dem som önskar till en kostnad av 50 kr.
Under juni och juli blir det stavgång. Tid och dagar för gymnastiken i maj och stavgången under juni och juli beror på hur många som anmäler intresse för det. Därför kan det inte bestämmas förrän vi vet hur många som vill deltaga.

Gymnastikledare:  Ann Kalla  070-6915852
                                 Lena Andersson 070-5494152   
                                Elsa Holmgren 070-6222128

                                 Vakant. En gympaledare saknas!

 Vi har flera olika gymnastikgrupper och hoppas att någon av dem skall passa för just dig. Vi kan inte anpassa gymnastiken till var och en utan i stället gäller att var och en deltar efter sin egen förmåga. Gympapassen startar med lite uppvärmning och avslutas med stretching och avslappning.


Gympa är gymnastik som leds i takt till musik. En mycket uppskattad motionsform som är bra för koordination, rörlighet, kondition, styrka och balans. 

Sittgympa är särskilt lämplig för dig som vill känna lite mer säkerhet, men tro inte att du får sitta och lata dig. Du får samma motionsmöjligheter som med den vanliga gympan. Den kunde förresten heta sitt och stå gympa för en del moment utförs stående, men då har du stolen som stöd om det behövs.

Gympa ej golv är gympa där vi tagit bort moment som innebär liggande på golv. Den är särskilt lämplig för dig som har ledproblem eller har svårt att ta dig upp från liggande till stående ställning.

Cirkelgympa är ett antal stationer som besöks i tur och ordning och här är musiken bakgrundsmusik. Liksom de andra grupperna är den bra för koordination, rörlighet, kondition, styrka och balans. Detta är gruppen för dig som vill anstränga dig lite extra med tyngdpunkt på kondition och styrka. Här är det viktigt med disciplin för ordningens skull.

Dessutom har vi stavgång under sommaren när gympaterminen är slut. 
Stavgång kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett. Vid stavgång kan du höja pulsen mer än vid en vanlig promenad. Framförallt är det muskler i benen, magen, ryggen, armarna och bröstet som får arbeta. Du använder överkroppens muskler mer än vid en vanlig promenad. Stavgång är mer effektiv träning än en vanlig promenad och belastningen på musklerna fördelas jämnt.