Digitala mötesformer

Det finns flera sätt som man i föreningarna kan jobba digitalt. Man kan ringa varandra, ha telefonmöten, sms:a, ha e-posttrådar, Teams mm. Förbundsstyrelsen och förbundskansliet använder Teams för sina digitala möten. 

Möten med Teams, vad krävs

Du behöver en dator, ipad eller mobil (smart phone). Om du har en stationär dator så behövs en mikrofon och kamera. Headset är det bra att ha för bästa ljud.

Tjänsten Teams kan användas genom din webbläsare eller genom appen. Riksförbundet HjärtLung har en licens som ger föreningarna möjlighet att använda appen för Teams på ett bra sätt. Licensen kan användas när man bokar ett teamsmöte genom kalendern kopplad till föreningens infoadress (mailadress som till exempel info@goteborg.hjart-lung.se).

Hur gör man?

När du är inbjuden till ett möte i Teams så har du fått ett mail med en blå-lila länk "Anslut till Microsoft-Teams" (det är själva dörren till det digitala rummet). Det är själva vägen att komma in i mötet, tryck där och följ instruktionen. Välj att gå via webbläsaren, skriv in ditt namn och välj att ansluta. Du ska godkänna att Teams får tillgång till din mikrofon och kamera. 

Du kan också använda appen för Teams. Vilket är bra när du framförallt ska bjuda in till möten. 

Ladda ner Teams här

Länkar till hur man gör (på engelska)

Hur komma in via Teams (på svenska)

Frågor

Kontakta vår IT-ansvarig om frågor peter.engholm@hjart-lung.se. Genom Peter kan ni i föreningen få stöd att komma igång i Teams.

Stöd för alternativa former vid årsmöten mejla lotta.sondell@hjart-lung.se