Hösten – en perfekt tid att värva medlemmar!

Nu är det höst och vi vet genom vår statistik att medlemstillströmningen till föreningarna är som störst i augusti/september samt januari/februari. Därför är det bra för er föreningar att passa på och arbeta lite extra med ”värvningskampanjer” dessa två perioder under året. 

Det finns egentligen obegränsade möjligheter på hur ni kan värva, men några förslag är att besöka vårdcentraler, caféer och bibliotek, hjälpmedelscentraler, arbetsförmedlingen. Ni kan dela ut informationsmaterial eller flyers vid välbesökta platser så som parker, affärscentrum, teater- och bio anläggningar, djuraffärer, träningsanläggningar så som bowling- och simhall. Ett annat tips är att delta i lokala aktiviteter som arrangeras av andra, till exempel mässor, marknader eller andra aktiviteter. Det viktigaste när ni värvar är att göra det på ett sätt som ni i föreningen tycker är kul. Syns det att ni har roligt kommer andra också att bli intresserade av vad ni gör!

Här på Föreningsstödsidan under informationen om "aktiviteter och kampanjer" kan ni läsa om tips för att värva medlemmar.  

Ni kan även läsa mer om medlemsvärvning och medlemsvård i dokumentet: Vägledning i styrelsearbetet under kapitlet sidan 17-18 – Driva en förening .

Material som är bra att dela ut finner ni under medlemsvärvning i webbutiken

Passa även på att prata med era vänner och bekanta– ibland finns nya medlemmar närmare än man tror! Tipsa om att man enkelt kan bli medlem via hemsidan hjärtlung.se. Efter er värvningsperiod kan ni ordna ett informationsmöte med en intressant föreläsning och samtidigt presentera föreningens verksamhet och kommande aktiviteter.